wtorek, 23 września 2014

Szablak przepasany Sympetrum pedemontanum poszukiwany...

Od czasu naszej ostatniej (i jedynej…) obserwacji tego pięknego gatunku szablaka w woj. opolskim minęły już trzy lata (Zabłocki, Wolny 2012). Mimo intensywnych i corocznych poszukiwań miejsc jego rozrodu na obszarze piaskowni koło Grabówki, gdzie 13 lipca 2011 roku obserwowaliśmy trzy samce (Szablak przepasany Sympetrum pedemontanum - pierwsza współczesna obserwacja gatunku na Opolszczyźnie), nie udało nam się do tej pory ani potwierdzić w tym miejscu, ani znaleźć nowych na Opolszczyźnie stanowisk tego gatunku... Postanowiliśmy więc wybrać się na małą sesją zdjęciową szablaka przepasanego do przyjaciół z sąsiedniego województwa śląskiego (pozdrawiamy!), którzy corocznie obserwują go na Kozim Brodzie koło Ciężkowic (17.09.2014, UTM: CA86, 50°13′22″N, 19°22′02″E). Szablaki dopisały, bo widzieliśmy w sumie około 12 samców i 8 samic, ale ważki siadały dość nisko wśród roślinności i wykonanie udanych zdjęć z „wyizolowaną” z tła ważką w pierwszym planie nie było takie proste. Może to i dobrze, bo będzie pretekst aby odwiedzić to urokliwe miejsce w przyszłym sezonie ;-). 

Publikacja
Zabłocki P., Wolny M. 2012. Materiały do poznania niektórych chronionych, rzadkich i interesujących ważek (Insecta: Odonata) Śląska. Opolski Rocznik Muzealny, 19: 9–48.


samiec szablaka przepasanego Sympetrum pedemontanum
samiec
samiec
samiec
samiec
samiec
samiec
samiec
samiec
samiec
samiec
samiec
samiec
samica szablaka przepasanego Sympetrum pedemontanum
samica
samica
samica
samica

29 komentarzy:

  1. Beautiful pics, outstanding sharpness, color and composition, great work!!

    grt, ludo

    OdpowiedzUsuń
  2. jak zawsze piękne zdjecia. Gratulacje!

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałam takiego osobnika w zeszłym tygodniu u mnie w ogródku , po tych paskach na skrzydełkach poznaję, siedział sobie na liściu juki , nie miałam ze sobą aparatu , ale może i dobrze , mi by takie piękne zdjęcie nie wyszło .
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, na pewno by wyszło... Dzięki za odwiedziny. Pozdrawiamy ciepło!

      Usuń
  4. Cudowna ważka i za sprawą tych swoich pasów na skrzydłach wygląda bardzo egzotycznie. Nie miałem pojęcia, że u nas taki gatunek żyje. Fotosy wyborne :)
    Pozdro
    MIKI

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepasany to od skrzydeł czy "kibici" ?

    OdpowiedzUsuń
  6. Sympetrum pedemontanum is a beautiful "Szablak" I have ever seen!! These photograph's are really awesome!
    Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks Maria for your visit :-) It is true. This is one of the most beautiful species of European Darters.
      Greetings

      Usuń
  7. Lovely to see those darters here too!
    I have to drive a minimum of 3H30 to have a chance of seeing the species.
    Thanks for very kinds comments on Dytiscus marginalis, it is such a gorgeous aquatic beetle!!
    Greetings from France

    OdpowiedzUsuń
  8. Great macro of this fantastic specie... Well-done..

    OdpowiedzUsuń
  9. Superb images of the Banded Darters, Piotr and Michał. I would love to see these beautiful dragonflies! I hope that you find them again next season!

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne są, widać je z daleka. W poprzednich latach były i u mnie, w tym roku nie pokazały się.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. A może zrobicie kalendarz ze zdjęciami a może coś innego....

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajny wpis i wspaniałe zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam jakąś szablankę chyba krwistą:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Są przepiękne a fotki rewelka jak zwykle zresztą.Ja jeszcze nie miałam okazji ich widzieć ale kto wie może w przyszłym roku gdzieś je zobaczę:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. wspaniały, ja nie miałam jeszcze okazji spotkać :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Fotki rewelacyjne! W sumie nigdy nie przyglądałam się ważkom, więc nie jestem pewna czy takie okazy widziałam :-) Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  17. Great this band Darter. I hope someday to fototgraferen.
    Wonderful blog which I enjoyed.
    Greetings

    OdpowiedzUsuń
  18. Trójkącik świetnie uchwycony :) Jeszcze nie widziałam takiej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  19. You are really having great success with dragonflies. It seems that I can never get them to perch long enough for a decent picture!

    OdpowiedzUsuń
  20. 34 yr old Social Worker Glennie Norquay, hailing from Winona enjoys watching movies like "Corrina, Corrina" and Book restoration. Took a trip to Brussels and drives a Ferrari 250 GT SWB "Competition" Berlinetta Speciale. zobacz te witryne

    OdpowiedzUsuń