piątek, 28 marca 2014

ZAGADKA nr 9. Z przymrużeniem oka... ptak dziwak nr 1 ;-)

Dziś złapaliśmy niezwykle rzadkiego ptaszka... To oczywiście taki wiosenny żarcik ;-). Na fotografii jest okaz ptaka dziwaka, przy którym trochę pomajstrowaliśmy. Ten występujący tylko w naszej wyobraźni ptak powstał ze złożenia fragmentów ciała kilku różnych ptaków. Zagadka polega na tym, aby wymienić z ilu i jakich gatunków ptaków się składa. Jeżeli zadanie okaże się zbyt trudne, wkrótce w komentarzach podamy liczbę gatunków. Dla ułatwienia dodamy, że są to ptaki występujące powszechnie w Polsce. Proporcje poszczególnych części ciała zostały nieco zmienione. Do dzieła, udanej zabawy!;-)

ptak dziwak, fot. M. Wolny & P. Zabłocki

ROZWIĄZANIE: nasz ptak dziwak składa się z sześciu gatunków: 
dziób i oko – grubodziób Coccothraustes coccothraustes (Hawfinch) 
głowa – czyż Carduelis spinus (Siskin)
plecy i biała plama – zięba Fringilla coelebs (Chaffinch)
skrzydło – szczygieł Carduelis carduelis (Goldfinch)
brzuch – gil Pyrrhula pyrrhula (Bulfinch) 
ogon – dzwoniec Carduelis chloris (Greenfinch)

32 komentarze:

  1. Super! Wieczorem usiądziemy całą rodzinką i będziemy dumać... aż się boję co szykujecie na prima aprilis ;-). Wrocław pozdrawia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Główkujcie! Wieczorkiem czekamy na Wasze propozycje :-) Ciekawe ilu ptaków doszukacie się w tym dziwaku? Górka pozdrawia!

      Usuń
  2. O jeny, jaki fajny ptaszek, szkoda że nieprawdziwy :) Zagadka megatrudna. Udalo mi sie rozszyfrować trzy ptaki, tzn. chyba sie udało. Dziób należy grubodzioba, brzuch chyba do gila (raczej żaden ptak w kraju takiego koloru nie ma), a skrzydło i ogon prawdopodobnie do wilgi (tak intensywnie żółty kolor pasuje mi tylko do wilgi).
    Pozdro Miki

    OdpowiedzUsuń
  3. Spróbuję pomyśleć ale ja trudno akurat do myślenia.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Już zaczynam główkować......jak na razie to doliczyłam się trzech gatunków. Super zabawa. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O jejku toż to jeszcze nie nie 1 kwiecień .....hi hi hi a już żarcik . Ja doliczyłem się 5 gatunków .Pozdro. Kazik

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna zagadka.....ptaszek- taki cudaczek :) Ja doliczyłam się 6 gatunków ptaszków : grubodziób , czyż , zięba, gil , wilga, szczygieł. Nie jestem pewna czy jeszcze jednego nie brakuje ( rudzika ). Niecierpliwie czekam na podpowiedź ile gatunków jest w sumie na tym cudaczku. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratulujemy ;-) pierwszy komentarz, w którym prawidłowo wymieniono 5 gatunków ;-)

      Usuń
  7. Do gatunków które wyliczyła Krystyna W dodam jeszcze dzwońca i wróbla.
    Super pomysł na zagadkę !
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co prawda wróbel tu genów nie wmieszał ;-), ale dzwoniec to szósty brakujący gatunek, pozdrawiamy!

      Usuń
  8. What a beauty!!
    nice sharp and detailed picture...

    gr. Nieske

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja doliczyłam się7 gatunków:dzwoniec , grubodziób, zięba, wilga,czyż szczygieł i gila. Edukacyjna zagadka - super pomysł !!! Pozdrawiam :

    OdpowiedzUsuń
  10. Mała podpowiedź - nasz ptak składa się z 6 gatunków, zdjęcia wszystkich tych gatunków znajdują się na naszym blogu. Do tej pory wymieniono kilka gatunków, ale nasz dziwak nie ma nic z wilgi, rudzika i wróbla, kombinujcie dalej - jutro rano podamy odpowiedź i zaproponujemy nieco łatwiejszą zgadywankę w tym samym stylu, tym razem wszyscy powinni prawidłowo typować... ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja naliczyłam tylko 4: szczygieł, trznadel, grubodziób i gil

    OdpowiedzUsuń
  12. Oprocz dotychczas wymienianych ;grubodziób,gil,czyz,trznadel,szczygieł,dodałabym ziebę samca.Myśle ze jestem na dobrym tropie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli trzeba by wymienić trznadla na dzwońca i byłyby wszystkie, pozdrawiamy!

      Usuń
  13. gil, sójka, wilga, grubodziób, ja widzę tyle...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nasz bajkowy ptaszek nie ma nic z sójki, ani z wilgi :-)

      Usuń
  14. It could be Siskin, Hawfinch, Goldfinch, Chaffinch all put in a pot, and boiled until 1 hour has been, and it has funny looking Bookind Finch..................................

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bob, the pot you still need to add Greenfinch and Bullfinch ;-), and boiled until 2 hours! Greetings!

      Usuń
  15. No i nareszcie się doliczyłam 6 gatunków (oczywiście nie wiem czy dobrze) a mianowicie : grubodziób, czyż, zięba,gil, szczygieł i dzwoniec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo! Wszystkie sześć gatunków poprawnych, pozdrowienia!

      Usuń
  16. Gratulujemy wszystkim, którym udało się znaleźć w naszym ptaku dziwaku wszystkie gatunki z których się składa!

    OdpowiedzUsuń
  17. I'd like to to see a real bird with these colors! LOL!

    OdpowiedzUsuń
  18. Za wczesnie podaliście rozwiązanie! Nie miałem ssans się zmierzyć' choć

    OdpowiedzUsuń
  19. Cudownie kolorowy, szkoda że tylko wymyślony.

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetna zabawa szkoda że za późno tu zajrzałem. Zanim przeczytałem odpowiedź odgadłem 5 gatunków, nie odgadłem dzwońcowego ogonka ;-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Rewelacyjny miks. Tu było mi trudniej, widziałam tylko dziób grubodzioba....

    OdpowiedzUsuń